Bellmanstafetten 2017

A Bellmanstafetten egy csapatépítő verseny: munkahelyi 5 fős csapatok 5x5km-es staféta váltója. Idén szerveztem egy csapatot magamnak, én lettem a csapatkapitány.

Utoljára gimiben tesiórán futottam stafétát, azt sem versenyen, szóval nem sokat tudtam róla. A Wikipédia szerint a leggyakoribb csapat stratégia 4 fős csapatra:

(2. leggyorsabb futó) → (3. leggyorsabb futó) → (4. leggyorsabb futó) → (legesleggyorsabb futó, azaz befutó).

Nekünk 5 fős volt a csapatunk ezért azt értelemszerűen adaptáltuk:

(2. leggyorsabb futó) → (3. leggyorsabb futó) → (4. leggyorsabb futó) → (5. leggyorsabb futó) → (legesleggyorsabb futó, azaz befutó).

Körbekérdezve a csapattagokat, kiderült, nekem várható a legjobb időm. A legnagyobb  döbbenetemre tehát én jöttem ki befutónak, 46 év korábbi kanapékrumpli lét ellenére. Izgultam is rendesen és furcsálltam, mert a többiek sokkal sportosabbak nálam.

Taktika

Ezek után rendesen ráparáztam a taktikára. Az edzéseim megtervező Gergő  korrektül megmondta, hogy nem a rövidebb távok a szakterülete (sokkal inkább a hozzám hasonló túlsúlyos fickók biztonságos és sérülésmentes elindítása a futás felé), szerinte az 5k-t simán futhatom Z4 és afelett, szóval fussak ahogy bírok.

Bevallom, én ennél problémásabb lelkületű futó vagyok, meg bokorba/katasztrófába is fulladt az eddigi egyetlen 5k versenyem a túl erős kezdés miatt tavaly, most meg ugye még csapat-befutó hajrá ember is leszek… Paráztam hát rendesen.

Adva volt tehát az előzetes netes időbecslés, ami nekem 23:42-t jósolt.  Rákerestem a neten 5k verseny stratégiákra.  Jeff tanácsa tempó alapon ez volt 23:42-es befutóra:

  • első 1km: 4:46..4:48 p/km
  • 1-4. km: 4:44 p/km
  • utolsó km: ami a csövön kifér

A tempó alapú javaslat most már megvolt, de nagyon féltem, hogy elfutom az elejét és lebőgök a többiek előtt: akartam valami biztonsági határt a pulzusra az elejére, el ne fussam a verseny kezdését.

Nem volt könnyű pulzusos 5k futó stratégiát találni, ilyet nem is leltem, de egy sprint távú triatlon stratégiát igen, aminek a futós részét adaptálhatónak éreztem az esetemre, pláne hogy ez is Joe Friel 5-zónás tartományaival dolgozik:

  • 0..0,5 mérföld: fogd vissza magad, a lépésszámot tartsd magasan neutrális vagy lapos lépésekkel, hogy kíméld a vádlid és esélyt adj neki a terheléshez való alkalmazkodáshoz
  • 0,5…2,5mérföld: Z5, hisz ez egy verseny!
  • 2,5…3,1mérföld: amit csak bírsz, a végén nyomjad!

Ez pont 5km-es stratégia, a kettőt összekombinálva ez jött ki nekem:

  • 1. km: <184bpm (Z4 teteje), ha sikerül akkor jobb mint 4:50p/km tempót tartani
  • 2.-4.km: >184bpm, lehetőleg 4:50p/km alatt maradva, ha épp leesne a pulzus Z5 alá akkor belegyorsítás, de maradjak <194..196bpm (Z5 teteje) alatt
  • 5.km: ahogy bírom, de minimum 194bpm (Z5 teteje) felett

A verseny előtt

Utolsónak váltó futóként majdnem 2 órám volt a rajt után, mert mindenki más 27..40p közé becsülte a saját 5k idejét. Az első futó ideje alatt vissza kellett gyalogolnom a kocsihoz egy kollégám ott felejtett cuccáért, így befigyelt egy jó 3km-es extra séta.

Visszaérve már a második futó futott és kiderült, hogy a kezdő futóm, Ulf, 27p helyett majd 25p-es időt futott. A második futóm, Erik is hasonlót alakított (12mp-el jobbat) , majd jött Lena, aki hátsérülés miatt nem nem edzett a verseny előtt és a 30-40p-re becsült befutójából 30:17-eset csinált.

Ekkor indult Feri, aki a sportos főnököm helyett ugrott be önkéntesnek (főnököm elutazott), aki bár évek óta nem futott, de eléggé agár alkata van. Ő is 30-40p-es befutót ígért előzetesen  (mert nem edzett), de a többi csapattag után bíztam benne, hogy ő is közelebb lesz a 30-hoz, mint a 40-hez, ezért  biztonság kedvéért Ferivel együtt melegítettem be, majd a rajtja után 10 perccel már el is indultam váltózóna felé. Jól is tettem, mert Feri 26(!) percet futott “a székről felállva”. 🙂

A verseny maga

Szokás szerint a részletes adatok TrainingPeaksen:

Képkivágás2

Szerencsém volt: jórészt lapos pálya: egy meredekebb emelkedő látszott csak előzetesen a 3km előtt, de abból is csak kb. 5m emelkedés a durvábban meredek.

Az első kb. 800m enyhe ejtő volt ez sokat segített: 4:36-os kilométer sikerült, Z4-ben maradva.  A Midnattsloppeten összeszedett  köhögésem még mindig megvolt sajnos amihez már torokfájás is társult a verseny előtt. Futás közben nem kellett köhögnöm szerencsére, de a Darth Vaderes hörgő légzés már itt 800m körül társammá szegődött. :/

Túl az első kilométeren már nem kellett az órát lesve visszafognom magam, mert a résztávozós edzésekről tudtam, hogy kb. 4:40..4:30 tempó mellett a pulzus lapos pályán még sokáig Z5ben lesz: legalább 5p kell mire felmászik 195bpm-ig. Beraktam 194bpm-re, a Z5 tetejére egy riasztást az órámra.

A 2. km egész jól esett, a kemény tempónál mostanában szokásos 3:1-es légzésütem mellett nem volt légszomjam sem, csak azok a hangeffektek ne lettek volna…

A 3.km előtt jött a frissítő állomás amit kihagytam (25p táv alatt, 15 fok “meleg” mellett ez csak időveszteség lett volna), majd az a bizonyos rövid, de meredek emelkedő, amin persze pár méter után azonnal ugrott a pulzus Z5 fölé: 196bpm.

Biztos ami biztos Darth Vader belesétált vagy 10mp-et, lihegés, majd még a teteje előtt megint futás. 196 körül voltam a tetején megint, de most nem álltam meg. Tudtam, hogy a belesétálás segített a tejsav kordában tartásában és hogy a következő enyhe lejtőn van esély visszaesni Z5-be a pulzussal. Így is lett, majd a rákövetkező enyhe, de hosszabb emelkedőn már elég volt a tempóval játszani hogy 196..197 körül tartsam a pulzust: 5:20-as tempóig kellett visszavenni.

Belegondoltam, hogy 2,5 éve, amikor el kezdtem futni ez még űridőnek számított nekem, most meg “visszafogáskor” ennyi a tempó dombnak felfelé… Ettől kezdett jókedvem lenni, zihálás ide, vagy oda.. 🙂

Aztán megint lejtő: 4:40-es tempó 194 körül ténfergő pulzus: kezdtem sejteni hogy ez a verseny rendben lesz. 🙂 Valahol a 4. km előtt megint mérsékelt emelkedő: itt már nem akartam lassítani, kezdtem is feltűnést kelteni a hörgéssel és zihálással, de legalább félretakarodtak a lassabbak. Olyan ijesztőnek hangzottam (gondolom), hogy többen futtukban hátranéztek rám mielőtt lerehúzódtak volna. 😛

(Eléggé gáz volt a szervezés, mert a hangosbemondón előzetesen az kérték, a lassúak balra tartsanak és jobbról előzzünk. Ilyen semelyik másik versenyen nincs, mindig balról előzünk és a lassúak jobbra kell(ene) húzódjanak. Mondanom se kell, ebből káosz lett, a fele betartotta a másik fele meg rutinból, vagy figyelmetlenségből jobbra tartva futott, de legalább az én futamom alatt mér eléggé szét volt húzódva a mezőny.)

Nekem ott és akkor a hanghatáson kívül semmi gondot nem okozott a tüdőm (másnap aztán igen, de az más kérdés), szóval próbáltam nem nagyon belassulni felfelé.

Itt jól jött a verseny eleji extra séta az autóhoz: felérve az emelkedőre ráismertem a korábban látott 4km-es zászlóra. Tudtam, hogy innen főleg lejtő lesz. A taktika is arra utasított, hogy “innentől ami a hörgőimen kifér” szóval kezdtem egy kicsit beszűkült látótér mellett arra gondolni: ez már az utolsó 1000m!

Elkezdtem gyorsítani (és egyre kevesebb zokszigént érezni). Innentől lesz@rtam a 194bpm-es riasztást. Szerencsére amikor épp feljebb és feljebb lépett a pulzusérték akkor alig hallottam a csipogást a zihálástól és a közelgő célterületen dübörgő zenétől.

A dombtetőn a 4.km zászló mellett 198bpm-el mentem el 4:56-ről kezdve a gyorsulást. Hálistennek jórészt enyhe lejtő volt így 1km-en keresztül emelkedhetett mind a tempó, mind a pulzus. 🙂

A végén 4:16-os befutótempó és 204-es befutópulzus mellett 23:45 lett a befutóidőm: új egyéni csúcs a tüdőnyavalya ellenére 😀 és sikerült az arcom is megőrizni a kollégák előtt: tényleg enyém lett leggyorsabb váltószakaszunk. 😀

A verseny után

Azt hiszem megállapíthatom, hogy a korábban meghatározott 196bpm maxHR adatom felejtős, inkább 200+bpm az. Ez egyfelől nekem nagyon érdekes, más felől semmi olyasmi, amire büszkének kéne lennem majd 49 évesen, sőt. Ez inkább a 46 évig gondosan ápolt és még mindig meglevő kardiovaszkuláris edzetlenségem jele.

A csapat tagjaira nagyon büszke vagyok, mindenki hozta, vagy épp bőven túlteljesítette a vállalt befutóidőt.

 

 

Reklámok
Kategória: Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

3 hozzászólás a(z) Bellmanstafetten 2017 bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Glädje Ruset 2017 | Blogarak

  2. Visszajelzés: Eltelt 1 év | Blogarak

  3. Visszajelzés: Eltelt 4 hónap: Premiärmilen 2018 | Blogarak

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s