Felmérek

Tavaly az első maraton után (amire tempó alapon készültem) a nyár végén elkezdtem PK-zni. Nem volt különösebb okom, inkább a kíváncsiság vezérelt: bár az addig edzés módszerrel is jöttek az eredmények, de lassuló ütemben és kezdett “strapás” lenni a dolog, szóval gondoltam próbáljuk ki.

Az elején csináltam egy Hadd féle N*2400m-es felmérőt és nekiálltam. Eleinte az életkoros képletek alapján, sokat utána olvasva, Hadd, Maffetone, Karvonen, akit csak akartok.

maffaug

Bemelegítés után 2400m@140-150-160-17-180bpm-en, közben 90mp pihenő

Maffetone varázsképletével kezdtem. Akkor 47 éves voltam, ffi, 1,5 év heti 4x futás futómúlttal. A maraton előtt 2,5 hónappal szegecses cipőben márványon elcsúszva lett egy bokaficamom ami igaz nyomtalanul gyógyult a maratonig, de hát ugye volt. Folyamatosan szedek gyógyszert refluxra, van porallergiám, volt maraton után egy nem annyira jól sikerült 10k versenyem augusztusban, meg egy ritka pocsék 5k versenyem szeptember elején (“inkonzisztens verseny eredmények”), ezért azt gondoltam legyünk csak skolasztikusak és Maffetone 2.a) és 2.b) korrekcióját is alkalmaznom kéne, a 2.c.) és 2.d) pontokat meg még nem.
Az eredmény 180-47-10(2a)-5(2b)=118bpm.

Na, ez gáz, gondoltam. Ennél akkor is több a pulzusom, ha sétálok. Az addigi legjobb 10k versenyem átlagpulzusa 196bpm, a max 197bpm. Az addigi legjobb FM átlagom 177bpm, a hajrázós befutópulzusom 194bpm. A maraton átlagom 173bpm, a 4:26:25-ös befutómkor, “fal” nélküli verseny után 176bpm. Az 5k verseny átlagom 195bpm, a max. 203bpm. Még a maraton előtt a háziorvossal elküldettem magam terheléses EKG-ra, ami alatt a nővérke 190bpm-nél kikapcsolta a biciklit, mondván “maga biztos, hogy nem beteg”. Az ezt követő UH után a kardiológus közölte, hogy a szívem oké, felőle aztán futhatok 190bpm felett, ha bírom és sok sikert kívánt a közelgő maratonhoz.  Szóval ez a Maffetone nem lesz jó….

Akkor nézzük Karvonnent. 47 év, nyugalmi pulzus 62. Hmm-hmm. Karvonnen úr szerint nekem 173bpm a max. pulzusom, 140bpm az aerob küszöböm, ami alatt alapoznom kéne. WTF? Engem ezek szerint már életem első 10k versenyén tepsiben kellett volna elvinni…. Szóval Karvonnen sem lesz jó.

Akkor mit mond Hadd? Vagy az amatőrökre egyszerűsített változat Kevin67 tollából? Ehhez kell a Pmax. Hmm, mi legyen, mi is legyen. Próbáljuk ki a legjobb 10k versenyem alapján a Pmax=196-ot. Szóval Hadd/Kevin szerint Pmax-50=146bpm kellene legyen az alapozóm. Még ez a legrealisztikusabb, szóval vágjunk bele….

Elkezdtem. Futni is alig tudtam még ezen a pulzuson is, de toltam, mert a szagirodalom szerint türelem eredményt terem. 2 hónappal később megismételtem a felmérőt. Íme:

maffnov

Minden pulzustartományban jelentősen romlottam. 😦 Elfogyott a türelmem, kétségbeesésemben elmentem olyanhoz kérdezni, aki ért is hozzá. 🙂

Ő elkérte az utolsó 10k és maraton versenyem eredményeit és pulzusadatait, majd “ránézésre” megmondta, hogy 144-en döcögve nem fejlesztek semmit az égegyadta világon, pedig a grafikont nem is látta. Azonnal 20+bpm emelést javasolt, azaz 165 alatti alapozást, ami akkoriban 6:40-6:50-es tempót jelentett és folyamatos futómozgást.  Ég-és-föld volt a különbség a futóélményben, köszönöm Coacholi! 🙂

Novembertől előfizettem edzéstervezésre a Dagadt Köcsögnél, Oli tanítványánál,  majd januárban lett egy laborfelmérésem is, ami lényegében igazolta Oli “ránézéses” diagnózisát: a génlottón azt dobták nekem, hogy jelentősen eltérek az életkoros statisztikáktól.

Jöttek a téli hónapok, a fejlámpás éjjeli futásokkal, eleinte heti 4x, majd hamarosan heti 5x futva. Maratonra készülök megint, kell a futásmennyiség. Az alapozás miatt el voltam tiltva az aerob küszöb feletti futkározástól, ezért nem csináltam felmérőt. Sok hó, sok jég, rengeteg döcögés szöges cipőben sötétben, majd jött az első verseny, még az alapozás alatt (mert az igazából bulifutás volt) — szintén sötétben: egy alagútfutás. 🙂

“Once-in-lifetime” esemény: egy átadás előtti vasúti alagút szervíz-alagútjában futottunk tizensok-ezren. Rendkívül szintes pálya (benne 14%-os emelkedőkkel), nem szabvány-táv, ennek ellenére biztató eredmény.

tunnel

Tunnelrun 2017 pályaprofil

1 héttel később, még mindig csak az alapozás végén egyéni rekord a kiválasztott maratonom rajtcsoport-besoroló 10k versenyén.

Mivel közeledik a verseny szezon (májusban egy FM, június elején maga a maraton), ezért most már gyorsító edzéseket is futok, résztávok aerob küszöb felett (is). Ezen fellelkesülve november óta először megismételtem a Hadd felmérőt és végre látszik a haladás. 😀

image

A novemberi mélypontomhoz képest óriási a fejlődés, az augusztusi régi önmagamhoz képest már nem annyira órási, de ahhoz képest is nyilvánvaló fejlődés. Életemben először volt 4:23-es kilométerem, meg 4:33-as átlagom 2400m-en. 🙂

Az nekem még mindig nyitott kérdés (a mérnöki tudásom alapján is), hogy a PK maga az ok, vagy a sok lefutott kilométer önmagában is kiváltotta volna a fejlődést, de hogy sokkal élvezetesebb alapozásom, sérülés- és betegségmentes telem volt edző irányításával pulzus alapon készülve, mint tempó alapon a magam feje után edzve, az tuti.

Kategória: Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s